Ból kręgosłupa - prawda i fałsz
Ból dolnego odcinka kręgosłupa (ból krzyża) to jedna z najczęstszych dolegliwości u osób powyżej 20-go roku życia. Pomimo dużej częstości występowania wokół tego schorzenia narosło bardzo dużo mitów i nieprawdziwych informacji. Poniżej zawarto kilka z nich.

prawda "Odczuwam silny ból kręgosłupa - najlepiej pozostać w łóżku." W rzeczywistości odpoczynek nie powinien trwać dłużej niż 2-3 dni, potem jak najwcześniejsze uruchamianie.
 prawda "Ból kręgosłupa oznacza konieczność leczenia operacyjnego." Nieprawda - zaledwie <1% wszystkich osób z bólem kręgosłupa wymaga leczenia operacyjnego.
 prawda "Ból kręgosłupa wymaga dalszej diagnostyki obrazowej, najlepiej badania rezonansu magnetycznego (MRI)." Wczesna diagnostyka w bólu ostrym zalecana jest jedynie w razie występowania objawów alarmowych. Z kolei w bólu przewlekłym, czyli trwającym przynajmniej 2 miesiące wskazana jest w wybranych przypadkach.
 prawda "Dźwiganie ciężkich przedmiotów powoduje ból kręgosłupa." Kluczowe znaczenie ma sposób dźwigania, nie waga przedmiotu. Stosując niewłaściwą technikę dźwigania można uszkodzić kręgosłup podnosząc nawet stosunkowo lekkie przedmioty.
 prawda "Ból kręgosłupa w podeszłym wieku częścią procesu starzenia, nie można nic zrobić." Obecnie dostępnych jest coraz więcej metod - fizjoterapeutycznych, chirurgicznych i innych, które umożliwiają leczenie w każdym wieku. Ponadto nasilony ból kręgosłupa może świdczyć o poważnej chorobie - zobacz objawy alarmowe.
 prawda "Odczuwam silny ból kręgosłupa - grozi mi paraliż." W odcinku lędźwiowym nie ma rdzenia kręgowego, tylko korzenie więc paraliż jest ekstremalnie mało prawdopodobny. W odcinku piersiowym i szyjnym ryzyko uszkodzenia rdzenia kręgowego dotyczy schorzeń poważnych, takich jak guzy nowotworowe czy niestabilność po urazach. Obecność objawów alarmowych ułatwia rozpoznanie.
prawda "Od jakiegoś czasu boli mnie kręgosłup. Na pewno powodem jest wypuklina krążka międzykręgowego (dysku)." Choroba zwyrodnieniowa odpowiada za około 1-3% przypadków bólu kręgosłupa.
prawda "Ból kręgosłupa częściej dotyczy osób otyłych." Prawda - kręgosłup jest o wiele bardziej obciążony, do tego przesunięty jest środek ciężkości.
prawda "Aż do 90% wszystkich ludzi skarży się na ból kręgosłupa w trakcie swojego życia." Prawda, jest to w pewnym sensie kara za wyprostowaną sylwetkę ciała.
prawda "Podstawą leczenia bólu kręgosłupa jest aktywność fizyczna." Chociaż brzmi to nielogicznie na ból kręgosłupa najlepszy jest ruch. O ile w ostrej fazie ruch może być istotnie ograniczony zalecane jest możliwie wczesne uruchamianie.