Ból kręgosłupa a sex
Schorzenia kręgosłupa wielu osobom ograniczają czy wręcz uniemożliwiają udane współżycie seksualne z powodu bólu – w miejsce zadowolenia i satysfakcji pojawiają się stres i frustracja, prowadzące często do zaniechania współżycia. Tak nie musi być!

Ból kręgosłupa i udany seks?

Udane i satysfakcjonujące pożycie seksualne jest niezwykle istotne dla związku i jego głębokich relacji, dlatego warto dowiedzieć się, jak znaleźć skuteczne rozwiązanie problemu.
Pierwszy i podstawowy krok to wizyta u lekarza specjalisty lub terapeuty w celu otrzymania właściwej diagnozy oraz porady. Idealną sytuacją jest, gdy oboje partnerzy mogą równocześnie usłyszeć te informacje. Osobie niecierpiącej na schorzenie kręgosłupa, która nie doświadcza dolegliwości i bólu, może być trudno zrozumieć tę sytuację i często błędnie interpretuje zmniejszoną aktywność seksualną czy wręcz unikanie współżycia przez partnera, czując się stroną odrzuconą, nieatrakcyjną. Wspólna wizyta u lekarza czy terapeuty z pewnością pomoże obojgu zrozumieć właściwe przyczyny problemów oraz odzyskać satysfakcję z udanego współżycia seksualnego.

Sfera emocjonalna i psychologiczna

Dobra komunikacja i otwartość winny być podstawą każdego związku. Cierpliwy wyrozumiały partner potrafi skutecznie zredukować napięcie osoby z dolegliwościami kręgosłupa. Na początku konieczna jest szczera rozmowa, czyli przyznanie się do bólu kręgosłupa oraz obaw , jak ten fakt może ujemnie wpłynąć lub już wpływa na wasze życie seksualne. Warto poświęcić trochę wspólnego czasu i przedyskutować pięć poniższych zagadnień:
• Ból pleców - Gdzie boli? Jak mocno? Które ruchy lub pozycje łagodzą lub zwiększają ból?
• Popęd płciowy – Czy ból pleców zmniejsza Twój popęd seksualny? Spróbujcie wspólnie poszukać rozwiązania problemu.
• Emocje - Jak ból kręgosłupa wpływa na Twoje emocje? Czy występuje poczucie winy, zmniejszonej atrakcyjności, depresja?
• Ograniczenia fizyczne –Życie z bólem kręgosłupa niesie wiele ograniczeń dla ogólnej sprawności fizycznej w różnych aspektach życia. Jakie to są ograniczenia i potrzeby , również w sferze seksualności?
• Intymność – Jakie są fizyczne i psychiczne możliwości w ramach ograniczeń spowodowanych bólem pleców, by odczuwać wzajemną bliskość i satysfakcję z seksu?

Praktyczne zmiany

Wielu terapeutów zaleca przed rozpoczęciem współżycia delikatny masaż , gorącą kąpiel czy prysznic lub miejscowy okład z lodu, zaaplikowanie maści przeciwbólowej - jeżeli są to bóle pochodzenia mięśniowego. Zaleca się również zazycie właściwej tabletki przeciwbólowej. Zabiegi te skutecznie mogą zrelaksować mięśnie i ograniczyć ból. Należy pamiętać, że pomimo tych zabiegów ból może pojawić się w trakcie współżycia. Będąc świadomym ograniczeń, warto zaplanować swoje zachowania tak, aby uniknąć niezadowolenia i frustracji.