Ból odcinka lędźwiowego - proste odpowiedzi na trudne pytania
Ból dolnego odcinka kręgosłupa to nie żart, wiedzą o tym zwłaszcza ci, którzy doświadczyli go chociaż raz. W rzeczywistości niemal każdy w ciągu swojego życia skarży się na tą dolegliwość. Ponieważ, paradoksalnie, ból krzyża i karku występują tak powszechnie i wydają się tak dobrze znane, wiele pytań dotyczących tego rodzaju bólu wciąż pozostaje bez odpowiedzi.

Skąd ten ból?
"Ojej, bolą mnie plecy" wszyscy powiedzieliśmy to w takim czy innym momencie życia. Przykry i uciążliwy ból pleców mocno dokucza, a jego rzeczywiste pochodzenie jest często bardzo trudne do ustalenia. Winnymi bólu krzyża mogą być bowiem mięśnie, tkanka łączna miękka, ścięgna, torebki stawowe, chrząstki, dyski lub nerwy. Poprzez codzienną aktywność ruchową mogą one być nadmiernie naciągnięte, skręcone lub zwichnięte. Czasami maleńkie naderwania pojawiające się na zewnętrznej powierzchni dysków międzykręgowych mogą powodować poważny ból.
Powodem bólu kręgosłupa u innych osób często jest postępujący z wiekiem proces zwyrodnienia dysków, które ulegają przepuklinom i wybrzuszeniom. Nawet jeśli uszkodzenie dysku jest w rzeczywistości bardzo małe i zazwyczaj zaleczy się samoistnie, to intensywność bólu może być ogromna. O ile same dyski nie są unerwione bólowo, tylna ich powierzchnia sąsiadująca z tzw. więzadłem podłużnym tylnym charakteryzuje się znaczną wrażliwością na bodźce mechaniczne. Naturalną reakcją organizmu na drażnienie jest stan zapalny, który polega na uwolnieniu licznych substancji określanych jako mediatory stanu zapalnego. Wywołują one lokalny obrzęk a także bezpośrednio drażnią receptory, dodatkowo nasilając ból. W rezultacie dochodzi do odruchowego przykurczu mięśni, który zwiększa drażnienie mechaniczne i nasila proces zapalny - powstaje tzw. błędne koło chorobowe, które może utrzymywać się przez wiele dni.
Bez względu na długość trwania, ból pleców nie należy do przyjemności ani dla ciebie ani dla twoich bliskich. Niestety czas trwania i natężenie przypadku bólu nie może być przewidziane ani na podstawie lokalizacji ogniska bólowego, czasu, początkowej intensywności ani przyczyny pojawienia się. Na szczęście, nawet jeśli dokładna przyczyna bólu nie jest dokładnie ustalona, zazwyczaj ostry ból kręgosłupa ustępuje po około miesiącu lub nawet krócej, jak tylko ustanie stan zapalny tkanek.