Ból odcinka lędźwiowego - proste odpowiedzi na trudne pytania
Jak długo może to trwać?
Ogólnie około 80% objawów ostrego bólu kręgosłupa, występujących po raz pierwszy ustępuje samoistnie w przeciągu 6 tygodni od pojawienia się. Pod względem czasu trwania dolegliwości ból krzyża dzieli się na trzy grupy: ból chroniczny, ostry i ostry nawracający. Chroniczny ból kręgosłupa (inaczej przewlekły) jest często opisywany jako ból trwający jednorazowo przez okres 3 miesięcy (według niektórych autorów wystarczą 2 miesiące) i dość często nie jest on wynikiem jednorazowego uszkodzenia a raczej spowodowany jest przewlekłym procesem chorobowym.Pojawia się stopniowo, zazwyczaj nie udaje się powiązać go z określonym wydarzeniem (uraz itp.). Ból ustępuje wraz z wygaszeniem ognisk stanu zapalnego i ma tendencje do nawrotów. Często ból chroniczny jest spowodowany także innymi przyczynami, takimi jak: osłabienie mięśni, nieprawidłowa waga ciała - zarówno nadwagą jak i niedowagą - a także codziennym stresem z towarzyszącym skurczem mięśni przykręgosłupowych. Bardzo często ustalenie uchwytnej przyczyny bólu przewlekłego jest niemożliwe.
Ból ostry jest zazwyczaj związany z urazowym uszkodzeniem tkanek. Jest on najsilniejszy natychmiast po urazie, lub staje się coraz silniejszy wraz z upływem czasu, zazwyczaj występuje okresowo i jest wynikiem nadmiernego rozciągnięcia/naciągnięcia mięśni lub zwichnięć stawów kręgosłupa. Ból pourazowy rzadko trwa dłużej niż 4-6 tygodni, nawroty są rzadkie chociaż u pewnego odsetka pacjentów może przejść w fazę przewlekłą z okresowymi zaostrzeniami.