Ból odcinka lędźwiowego - proste odpowiedzi na trudne pytania
Ogrzewać czy chłodzić?
Jest to prawdopodobnie najczęściej zadawane pytanie przez osoby cierpiące na bóle kręgosłupa o różnorakim pochodzeniu. Odpowiedź brzmi: i ciepłe i chłodne okłady mogą przynieść znaczącą ulgę w bólu, należy jednak wiedzieć kiedy należy ich używać.
Lód niską temperaturą hamuje stany zapalne i redukuje opuchliznę poprzez zmniejszenie przepływu krwi przez skurczone naczynia krwionośne. Umieszczenie chłodnego lodowego okładu w miejscu występowania, do 48 godzin od momentu wystąpienia może pomóc obniżyć ból. Należy tylko pamiętać, aby przykładać lód co dwie godziny na nie więcej niż 20 minut. I oczywiście zawsze chroń skórę przed miejscowym odmrożeniem, chroniąc ją cienkim ręcznikiem lub tkaniną. Z kolei miejscowe przykładanie gorących okładów również bywa pomocne w uśmierzeniu bólu mięśni, szczególnie po 48 godzinach od wystąpienia objawów bólowych- czasowo znosi ból i łagodnie rozciąga napięte mięśnie. Zalecane są zarówno okłady gorące suche, takie jak okłady z koca elektrycznego, lub okłady gorące wilgotne, takie jak gorące kąpiele lub ogrzane, wilgotne ręczniki.
Mimo stosunkowej skuteczności w czasowym uśmierzaniu symptomów bólowych, okłady, ani gorące ani suche nie przyczyniają się znacząco w przyspieszeniu rekonwalescencji.
wersja desktop powrót do wersji mobilnej