Ból odcinka lędźwiowego - proste odpowiedzi na trudne pytania
Jeśli muszę podnieść coś ciężkiego...
Podnoszenie i schylanie się to często główni podejrzani jeśli chodzi o bóle kręgosłupa. Stosowanie prawidłowych technik przy podnoszeniu i schylaniu pomoże ci zmniejszyć nacisk na dolną część kręgosłupa i wyeliminuje ryzyko wystąpienia urazów. Po prostu:
UŻYWAJ NÓG - a dokładnie, kiedy schylasz się lub dźwigasz, zawsze zginaj nogi w kolanach, co pozwoli rozłożyć dźwigany ciężar na inne części ciała i odciąży kręgosłup. Aby coś podnieść kucnij z klatką piersiową wysuniętą do przodu, a pośladkami do tyłu i dopiero wówczas podnieś ciężar. Taka pozycja pozwoli utrzymać kręgosłup w neutralnej, stosunkowo bezpiecznej pozycji, a Tobie oszczędzi ryzyka wystąpienia urazu.
TRZYMAJ CIĘŻAR PRZY SOBIE - jeśli podniosłeś coś ciężkiego i chcesz to przenieść, zawsze trzymaj ciężar przyciśnięty do klatki piersiowej, zmniejsza to ryzykowne naprężenia kręgosłupa i tym samym twój kręgosłup jest bezpieczny.
RÓWNOWAŻ PRZENOSZONE CIĘŻARY - pamiętaj, że lepsze dla twojego kręgosłupa jest obciążenie dwustronne, czyli zawsze wybierz dwa mniejsze ciężary, zamiast jednego dużego.
Jeden duży ciężar nakłada bardzo duże obciążenie na jedną stronę ciała, powodując naciągnięcia mięśni i nadwyrężenia kręgosłupa, kiedy dwa mniejsze, symetrycznie niesione w obu rękach, równomiernym obciążeniem nie stanowią już takiego ryzyka.
UNIKAJ SKRĘCANIA - no chyba, że masz zamiar uszkodzić sobie kręgosłup?Skręcanie kręgosłupa podczas jednoczesnego podnoszenia ciężkiego przedmiotu jest stuprocentową gwarancją na uraz i silny ból, gdyż tego typu pozycje nakładają nieproporcjonalnie duże naciski na dolny odcinek kręgosłupa.
PCHAJ ZAMIAST CIĄGNĄĆ - pchanie ciężkich przedmiotów jest dużo mniej ryzykowne dla zdrowia twojego kręgosłupa niż ich ciągnięcie. Używaj ramion i nóg do pchania, a jeśli rzeczywiście musisz przesunąć coś ciężkiego, to zawsze poszukaj pomocy.