Ból odcinka lędźwiowego w ciąży
Ból krzyża w ciąży występuje powszechnie. Szacuje się, że dotyczy nawet 70-85% kobiet ciężarnych. Nasilenie może być różne, od niewielkiego bólu uniemożliwiającego utrzymywanie ciała w określonej pozycji do całkowitego uniemożliwienia samodzielnego funkcjonowania.

Niestety pomimo ogromnej skali zjawiska nasza wiedza na temat patomechanizmu oraz ewentualnych metod zapobiegania i leczenia jest niewystarczająca. Duże znaczenie ma nastawienie przyszłych matek i właściwa edukacja.

Rodzaje zespołów bólowych.
Pod względem długości trwania dolegliwości wyróżnia się ból ostry - trwający do 6 tygodni oraz ból przewlekły - ponad 6-8 tygodni. Utrzymywanie się bólu ponad 3 miesiące jest niekorzystnym prognostykiem, ryzyko utrzymywania się bólu po porodzie jest wtedy zwiększone. Po względem lokalizacji bólu typowe są dwa rodzaje:
  • ból okolicy lędźwiowej
  • ból miednicy, zwłaszcza okolicy stawów biodrowo krzyżowych.
 1. Charakterystyka bólu odcinka lędźwiowego nie różni się znacząco od analogicznych dolegliwości u kobiet nie będących w ciąży.
  • Typowo nasila się on w pozycji stojącej, zwłaszcza w trakcie dźwigania, ulgę przynosi leżenie.
  • Zazwyczaj występuje tkliwość i wzmożone napięcie mięśni przykręgosłupowych.
  • Promieniowanie bólu do nogi poniżej kolana sugeruje chorobę krążków międzykręgowych, na przykład wypuklinę.
2. Ból położony poniżej kręgosłupa, często obejmuje pośladki, czasem promieniuje do nóg (ale nie poniżej kolan!).
  • Może nasilać się podczas chodzenia po schodach, wstawania z pozycji siedzącej, trzymania ciężkich przedmiotów na wyciągniętych rękach czy obracania się w łóżku.
  • O ile ból okolicy lędźwiowej kręgosłupa w ciąży występuje rzadziej u kobiet wysportowanych, w tym przypadku nie ma takiej zależności.
  • Ból miednicy w ostatnim trymestrze ciąży wymaga różnicowania z bólem porodowym, który narasta gwałtownie i nie zależy od ułożenia ciała oraz aktywności.
Przyczyny bólu krzyża w ciąży
Jednoznaczna przyczyna bólu jest niemożliwa do ustalenia, wynika ona z kilku czynników:
  • działanie hormonów. Zwłaszcza w pierwszym trymestrze, gdy masa płodu jest niewielka
  • szybki wzrost masy ciała
  • nadmierne obciążenie kręgosłupa i zmiana balansu ciała, przesunięcie środka ciężkości ku przodowi
  • pogłębienie fizjologicznej krzywizny kręgosłupa, czyli lordozy
W stosunkowo niewielkiej grupie kobiet (do ok. 10%) ból jest kontynuacją lub zaostrzeniem choroby sprzed ciąży. Jeszcze rzadziej może dojść do nowego zachorowania na chorobę strukturalną kręgosłupa, na przykład wypuklinę jądra miażdżystego.