Praca w ogrodzie a ból kręgosłupa
Jeśli w wykonywanie prac w ogrodzie powoduje ból Twojego kręgosłupa lub rwę kulszową nie oznacza to, że musisz zaprzestać wykonywania Twojego ulubionego zajęcia. Bardzo możliwe, że wystarczy zwrócić uwagę na pewne istotne sprawy i zmienić niewłaściwe dla kręgosłupa nawyki.

 
Ogrodnictwo to wprawdzie ciężkie zajęcie fizyczne, ale można je znacznie ułatwić, traktując równocześnie jako swoista motywację do dbania o swój kręgosłup poprzez wykonywanie ćwiczeń rozciągających i wzmacniających. Przede wszystkim jednak wpierw należy skonsultować się z lekarzem, aby upewnić się, że prace w ogrodzie są bezpieczną aktywnością i nie masz ku nim bezwzględnych przeciwwskazań.
 
Następnie spójrz na swój ogród krytycznym okiem z perspektywy swoich problemów z kręgosłupem. Znasz swoje plecy jak nikt inny, słuchaj swojego ciała i pozwól mu być Twoim przewodnikiem. Być może będziesz zmuszony do przeprojektowania swojego ogrodu, by nie wymagał on od Ciebie prac, które spotęgują ból kręgosłupa.
 
Rozważ stworzenie ogrodu składającego się z roślin nie wymagających dużego zaangażowania. Staraj się sadzić rośliny w ten sposób, by wokół nich nie znajdowało się dużo ziemi, na której mogą wyrosnąć chwasty. Mniej pielenia to mniej pracy w pozycji zgiętej, co w rezultacie daje mniejsze obciążenie dla kręgosłupa. Rośliny wymagające większej uwagi skoncentruj w jednym miejscu, najlepiej blisko domu lub miejsca, w którym przechowujesz narzędzia. Ograniczysz w ten sposób przenoszenie ciężkich przedmiotów na duże odległości.
 
Dobrym rozwiązaniem mogą być podwyższone kwietniki. Kolorowe i pachnące rośliny w kwietnikach cieszą oko tak samo jak te na rabatach. Możesz również rozważyć posadzenie warzyw w dużych, wysokich kwietnikach. Jeśli będą się znajdowały na wysokości Twoich bioder, oznacza to mniej wysiłku dla Twoich pleców podczas pielęgnacji. Pamiętaj, aby kwietniki nie były zbyt szerokie, powinieneś z łatwością sięgnąć drugiego końca. Jeśli masz mały trawnik, zastanów się nad rozsypaniem żwiru lub zasianiem rumianku albo innych niewymagających roślin trawnikowych.
 
Podziel się pracą w ogródku z członkami swojej rodziny. Postaraj się, jeśli tylko to możliwe, zamieniać się pracami, które wywołują u Ciebie ból pleców (kopanie, praca w zgiętej pozycji, przenoszenie czy podnoszenie ciężkich przedmiotów itp.) Ty możesz skoncentrować swoją uwagę na dokonywaniu "ostatniego szlifu" w ogrodzie niewymagającego tak ciężkiej aktywności fizycznej.
 
Przed przystąpieniem do aktywności w ogrodzie nie zapomnij wykonać kilka ćwiczeń rozciągających i rozgrzać mięśnie pleców. Ważnym jest również, aby po dłuższej pracy w pozycjach statycznych wykonywać kilka ćwiczeń rozciągających. Na przyklad po pracy w zgiętej pozycji (której za wszelką cenę należy unikać) wykonaj kilka przeprostów.
wersja desktop powrót do wersji mobilnej