Przyczyny bólu dolnego odcinka kręgosłupa
Ból dolnego odcinka kręgosłupa (czasem nazywany lumbago) jest jedną z najczęstszych dolegliwości związanych z funkcjonowaniem układu kostno-szkieletowego. Uważa się, że nawet 80% ludzi doświadcza ból krzyża w ciągu życia.

Pomimo dużej częstości występowania u zdecydowanej większości pacjentów objawy są łagodne i mają charakter przemijający bez jakiegokolwiek leczenia - statystycznie aż 90% bólu ustępuje samoistnie w ciągu kilku tygodni. Niemniej u około 1-3% osób ból krzyża może przejść w tzw. ból przewlekły, który będzie im towarzyszyć miesiącami a nawet latami z tendencją do nawrotów. Ból krzyża potrafi oddziaływać negatywnie na niemal wszystkie sfery życia - życie zawodowe, osobiste czy towarzyskie może być znacznie utrudnione z powodu tej przykrej dolegliwości. Pomimo ogromnej częstości występowania ból krzyża jest jednocześnie jednym z najmniej poznanych schorzeń. Ponieważ na natężenie bólu wpływ ma bardzo wiele czynników oraz subiektywny charakter objawów badania nad mechanizmem powstawania bólu są bardzo trudne Ból dolnego odcinka kręgosłupa (lumbago) można podzielić pod względem długości trwania objawów można podzielić na ostry i przewlekły. Typowo ból ostry trwa 4-6 tygodni, z reguły w tym czasie dochodzi do wyleczenia niewielkich urazów mięśni, więzadeł oraz innych elementów łącznotkankowych. Ból trwający 6 - 12 tygodni to ból podostry, natomiast trwający ponad 3 miesiące określany jest jako przewlekły, którego przyczyna jest poważniejsza i wymaga zaawansowanego leczenia.