Choroba zwyrodnieniowa dysku: fakty i mity
Wokół choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa krąży wiele mitów i nieprawdziwych przekonań. Wynika to po części z bardzo powszechnego występowania tego schorzenia oraz braku jednoznacznych wytycznych dotyczących diagnostyki i lecznia.

• zmiany zwyrodnieniowe krążka międzykręgowego wykazane w badaniu obrazowym takim jak badanie rezonansu magnetycznego (MRI) nie są równoznaczne z rozpoznaniem choroby. O zespole chorobowym można mówić dopiero przy współistnieniu objawów, takich jak ból krzyża lub ból promieniujący do nogi
  • nie należy leczyć zdjęć! Samo wykazanie zmian zwyrodnieniowych nie oznacza konieczności leczenia
  • wysoki wzrost nie zwiększa ryzyka wystąpienia zwyrodnienia dysku
  • palenie tytoniu zwiększa ryzyko wystąpienia zwyrodnienia dysku
  • cukrzyca zwiększa ryzyko wystąpienia zwyrodnienia dysku
  • ból kręgosłupa pojawiający się w ciąży bardzo rzadko spowodowany jest zwyrodnieniem krążka międzykręgowego
  • przyczyną bólu dolnego odcinka kręgosłupa (bólu krzyża) nie musi być choroba zwyrodnieniowa.
  • praca fizyczna związana z podnoszeniem ciężkich przedmiotów, zwłaszcza w niewłaściwej pozycji przyspiesza degenerację dysków
  • praca związana z siedzeniem w niewłaściwej pozycji zwiększa ryzyko wystąpienia zwyrodnienia dysku
  • ból dolnego odcinka kręgosłupa spowodowany zwyrodnieniem krążka międzykręgowego bardzo rzadko wymaga leczenia chirurgicznego. Przyjmuje się, że zaledwie 0,5% osób z przewlekłym bólem dyskogennym wymaga interwencji chirurgicznej