Ergonomia
Ergonomia stanowiska pracy przy komputerze
Miliony ludzi, na całym świecie, pracują z komputerami każdego dnia. Wielu z nich codziennie doświadcza bólu głowy, szyji, ramion lub dolnego odcinka kręgosłupa. Mimo, iż dolegliwości te mogą wydawać się błahe, w istocie jest to cicha bomba. Niezależnie od tego czy używasz komputera do pracy czy dla rozrywki, stosuj się zawsze do zasad ergonomii.

Poniżej zawarte zostały instrukcje, które pozwolą Ci bardziej wygodnie oraz wydajniej korzystać z komputera. Mogą one również pomóc w zmniejszeniu ryzyka wystąpieniu bólu lub zmian zwyrodnieniowych twojego kręgosłupa. 
 
Po pierwsze upewnij się, że nie masz żadnej wady wzroku. Czasami nie zdiagnozowana wada wzroku jest przyczyną poważnych dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dzieje się tak, gdyż chcąc dostrzec słabo widoczne rzeczy, mimowolnie przyjmujesz pozycję, która powoduje naciąganie mięśni, a co w efekcie powoduje ból kręgosłupa. Obraz wyświetlany na monitorze powinien być ostry i wyraźny na całym ekranie, jeśli to możliwe należy dostosować wartość kontrastu i jasności a także częstotliwość odświeżania. Litery w czytanym tekście powinny być odpowiednio duże (istnieje wiele programów służących do powiększenia obrazu na ekranie). 
 
Należy zwrócić uwagę by od ekranu nie odbijało się mocne światło, które utrudnia czytanie oraz powoduje szybkie męczenie wzroku. Usiądź w wygodnej odległości od monitora, tak aby móc przeczytać całość tekstu, wyświetlanego na ekranie, z głową oraz tułowiem w wyprostowanej pozycji. Górna krawędź Twojego monitora powinna być na poziomie oczu. Zarówno zbyt wysoko jak i zbyt nisko umieszczony monitor będzie skutkował wzmożonym napięciem mięśni szyi, ramion oraz pleców.
 
 
W przypadku gdy pracujesz głównie z dokumentami lub notatkami, trzymaj je bezpośrednio z przodu. Natomiast miejsce monitora powinno znajdować lekko z boku (jednak nie dalej niż 35 stopni w prawo lub lewo). Pamiętaj, aby starać się trzymać dokumenty oraz monitor jak najbliżej siebie (rysunek powyżej). Blat biurka powinien znajdować się mniej więcej na wysokości Twojego pępka. Łokcie ustawione pod kątem prostym. Jeśli krzesło posiada podparcia, powinny się one znajdować na linii blatu, tak by stanowiły wsparcie dla Twoich łokci (rysunek 2). Kolana utrzymuj zgięte pod kątem 90 stopni. Stopy wysunięte zbytnio do przodu skutkują brakiem wsparcia dla kręgosłupa, co utrudnia utrzymanie naturalnych krzywizn (kifozy oraz lordozy).
wersja desktop powrót do wersji mobilnej