Artroplastyka lędźwiowa
Czego się spodziewać po zabiegu?
Typowo po zabiegu należy pozostać w pozycji leżącej przez 1-2 doby, potem pacjenci są stopniowo uruchamiani. Ból jest największy zaraz po zabiegu, lecz daje się dobrze kontrolować lekami dożylnymi. Ważne jest, aby przez pierwsze 4 tygodnie od zabiegu ograniczyć aktywność ruchową, a zwłaszcza nie dźwigać praktycznie żadnych przedmiotów. W okresie od 4 tygodni do 3 miesięcy można stopniowo wracać do pełnej aktywności.

Kontrowersje
Ponieważ sztuczny dysk jest dostępny na rynku na dużą skalę od niedawna, ciągle nie wykazano jednoznacznej przewagi w stosunku do stabilizacji sztywnej jaką jest ALIF. Mając na uwadze znacząco większe ryzyko reoperacji, która w tym wypadku jest bardzo niebezpieczna, kwalifikacja do zabiegu powinna być bardzo ostrożna. Ponadto nie wiadomo jak dużym problem może być trwałość implantu. Typowo w ortopedii protezy stawów wytrzymują około 15 lat - przy czym implantowane są u ludzi starszych, podczas gdy choroba zwyronieniowa kręogosłupa dotyczy osób w wieku 30-55 lat. Ponadto reoperacja i wymiana protezy stawu biodrowego czy kolanowego nie stanowi większego wyzwania. Niewątpliwie wraz z rozwojem technologii wytwarzania sztucznych dysków lędźwiowych wskazania do ich stosowania ulegną poszerzeniu, póki co bardzo ostrożny dobór pacjentów do metody ma kluczowe znaczenie.

Opinia eksperta

dariusz łątka
dr n. med. Marek Paściak
Ordynator Oddziału IV
Szpital Chirurgii Urazowej w Piekarach Śl.
"W ortopedii protezy stawów zamiast usztywnień stały się standardem i są stosowane powszechnie. Jednak specyfika budowy i biomechaniki kręgosłupa powoduje, że wszczepienie ruchomej protezy krążka międzykręgowego jest obecnie ograniczone do wąskiej grupy młodszych wiekiem i o umiarkowanym stopniu zaawansowania zwyrodnienia pacjentów. Dalszym ograniczeniem dla szerszego rozwoju tej metody operacyjnej jest fakt, że większość pacjentów, którzy mogliby być tą metodą leczeni, długotrwale i bez właściwej diagnostyki leczy się metodami zachowawczymi, a do chirurga trafiają najczęściej, gdy choroba jest już w stadium zaawansowanego zwyrodnienia uniemożliwiającego zastosowanie tej metody."