Sztuczny dysk szyjny
Czego się spodziewać po zabiegu
Najczęstsze dolegliwości pacjentów po zabiegu to ból przy połykaniu i chrypka. Związane jest to z koniecznością przeciągnięcia przełyku oraz tchawicy na stronę przeciwną. Objawy te zazwyczaj ustępują samoistnie w ciągu kilku dni, trwała chrypka dotyczy ok. 1/200 pacjentów. Jeśli przebieg nie jest powikłany pacjent może chodzić nawet w dniu zabiegu, wypisywany do domu jest średnio w trzeciej-piątej dobie od operacji. Konieczny jest oszczędzający tryb życia w okresie, w którym proteza wrasta w kości, zwłaszcza przez pierwsze 4 tygodnie. Szwy usuwane są w 7-10 dobie.

Możliwe powikłania
Powikłania generalnie są rzadkie. Podobnie jak w każdym zabiegu chirurgicznym także tutaj może przydarzyć się krwiak oraz infekcja. Możliwe jest uszkodzenie worka oponowego powodującego wypływ płynu mózgowo-rdzeniowego. Trwałe uszkodzenie jednego z nerwów krtaniowych powodujące chrypkę zdarza się 1 na około 200 operacji. Katastrofalne powikłania w postaci paraliżu są niezmiernie rzadkie, zdarzają się raz na kilka tysięcy zabiegów, ale nawet jeśli się pojawią zazwyczaj z czasem ustępują. Możliwe są powikłania odległe, w tym przypadku związane z obluzowaniem protezy, najczęściej zgłaszanym objawem jest wtedy ból karku.

Przewaga nad sztywną stabilizacją
Przewaga nad zabiegiem discektomii i stabilizacji nie jest oczywista. Dopiero niedawno pojawiły się pierwsze solidne prace wykazujące lepsze wyniki leczenia. Niewątpliwie najważniejszym czynnikiem determinującym wyniki leczenia jest doświadczenie chirurga i dobra współpraca z pacjentem, zapewniająca właściwą kwalifikację schorzenia do metody.

Opinia eksperta

dariusz łątka

dr n. med. Dariusz Łątka

Ordynator Oddziału Neurochirurgii WCM w Opolu
"Opisywana metoda jest dobrą alternatywą dla discektomii i stabilizacji. Pozwala zapewnić praktycznie fizjologiczną ruchomość przez co minimalizuje ryzyko wystąpienia choroby sąsiednich segmentów. Niestety atroplastyka nie jest dla wszystkich. Obecnie trwają badanie kliniczne, mające na celu dokładniejsze określenie wskazań. Protezy nowej generacji, wykorzystujące nowoczesne technologie to niewątpliwie przyszłość chirurgii odcinka szyjnego kręgosłupa."