Chroń swój kręgosłup - techniki bezpiecznego podnoszenia ciężarów
Przeciążenie kręgosłupa podczas podnoszenia ciężarów może spowodować uszkodzenie krążka międzykręgowego. Krążek międzykręgowy spełnia rolę biologicznego łożyska, jądro miażdżyste jest niczym kulka w łożysku. Na skutek urazu jądro miażdżyste może się przemieścić ia powodować ucisk na nerwy, czego skutkiem mogą być silne bóle, zaburzenia czucia, a nawet niedowład kończyn.


Nie pozwól, aby pośpiech czy brawura uczyniły z Ciebie osobę niepełnosprawną! Zanim podniesiesz ciężar, zastanów się, jak to zrobić bezpiecznie. Odpowiednie techniki schylania się, podnoszenia i przenoszenia ciężkich przedmiotów pozwalają uniknąć urazów kręgosłupa.
Stosując poniższe zasady możesz bezpiecznie podnosić i przenosić ciężary:
  • Określ orientacyjnie wagę przedmiotu poprzez pchnięcie go nogą lub rękami. Jeśli wydaje Ci się zbyt ciężki, nie próbuj samodzielnie go przenosić lub -jeżeli to możliwe- podziel go na mniejsze części. 
  • Ustaw się jak najbliżej przedmiotu, który zamierzasz podnieść. 
  • Stopy rozstaw na szerokość ramion; to zapewni Ci stabilność ciała podczas podnoszenia.th_bezpiecznie-podnos 
  • Obejmij mocno przedmiot rękami. Upewnij się, że trzymasz go dobrze. 
  • Zegnij kolana utrzymując proste plecy i wysoko brodę, napnij mięśnie brzucha i nie przestawaj oddychać. 
  • Podnoś ciężar stopniowo, wstając unieś go mięśniami nóg. Pamiętaj napinać mięśnie brzucha i nie zginać pleców! 
  • Podczas dźwigania unikaj pochyleń na boki i skrętów tułowia. 
  • Umieszczając przedmiot na wysokiej półce, przysuń się do niej, trzymaj łokcie blisko ciała i nie prostuj całkowicie rąk, kiedy już stawiasz przedmiot na półce. 
  • Zachowaj szczególną ostrożność, jeżeli podnoszony przedmiot znajdzie się nad Twoją głową. 
  • Przy przenoszeniu ciężarów plecy powinny być również wyprostowane. 
  • Trzymaj przenoszony przedmiot jak najbliżej tułowia. 
  • Ważne jest symetryczne i równomierne obciążenie kręgosłupa. 
  • Pamiętaj, że bezpieczniej jest pchać ciężkie przedmioty niż je ciągnąć. 
  • Rób przerwy! Stań, rozciągnij się, połóż dłonie na dolnej części pleców i lekko wychyl się do tyłu. 
Osoby cierpiące już na ból kręgosłupa, ze słabym gorsetem mięśniowym powinny zawsze przestrzegać poniższych zaleceń:
  • Nie podnoś niczego, co powoduje ból lub wydaje ci się zbyt ciężkie. 
  • Jeśli to możliwe, poproś kogoś o pomoc. 
  • Używaj przedmiotów ułatwiających podnoszenie i przenoszenie typu wózki, taczki, pasy, rolki, dźwignie. 
  • Zmniejsz odległość do pokonania i skróć czas dźwigania. 
  • Zastanów się, czy jest możliwe rozłożenie jednego ciężaru na kilka lżejszych. 
  • Jeżeli dźwigasz dwie paczki, to powinny mieć podobny ciężar. 
  • Przy poważniejszych dolegliwościach kręgosłupa należy powstrzymać się od podnoszenia nawet kilkukilogramowych ciężarów!
wersja desktop powrót do wersji mobilnej