Jesień - czas wziąć się za siebie
Jesień to doskonała pora roku dla wzmocnienia kręgosłupa jak i całego organizmu. Pełnowartościowe odżywianie zapewniają nam dojrzałe świeże warzywa i owoce zawierające w tym sezonie ekstremalnie dużo witam. Chłodniejsze temperatury, w przeciwieństwie do letnich upałów, umożliwiają nam zwiększenie fizycznej aktywności.

Jeżeli jesienią wyrobisz sobie odpowiednie nawyki, czyli będziesz wykonywać właściwe ćwiczenia i stosować odpowiednią dietę, nie tylko zachowasz zimą dobrą kondycję, lecz również wzmocnisz swój kręgosłup.

Jak możesz wykorzystać czas jesieni dla swojego zdrowia:
  1. Zaplanuj sobie codziennie 30 minut na poobiedni spacer. Latem było zbyt gorąco - teraz bez większego wysiłku możesz maszerować a nawet biegać (jogging) po parku. Ten rodzaj aktywności fizycznej nie powoduje całkowitego wyczerpania, nie musisz niczego ciężkiego podnosić jak w siłowni, to przede wszystkim przyjemność.
  2. Niektórym dorosłym jesień przynosi więcej wolnego czasu, ponieważ dzieci i młodzież uczęszczają do szkół. Wykorzystaj tę sytuację , by poprawić swoją formę również podczas przedpołudniowych spacerów.
  3. Podczas jesiennych spacerów możesz uprawiać stretching, czyli, stopniowe i ostrożne rozciąganie mięśni poprawiające ich elastyczność oraz znacznie poprawiające ruchomość wszystkich stawów i zmniejszające dolegliwości bólowe kręgosłupa oraz szyi.tn_jesien-kregoslup-l Wykonując ćwiczenia wg tej metody nie należy niczego robić gwałtownie na siłę, ani też nie "sprężynować". Stretching - to utrzymanie mięśni przez określony czas w pozycji rozciągnięcia (10 - 30 sek.). Stretching poprawia także precyzję ruchu. Ćwiczeń tych łatwo się nauczyć. Nie wymagają one specjalnych przyrządów ani przyborów. Mięśnie utrzymujące postawę, a szczególnie prostowniki, zawierają dużo tkanki łącznej i dlatego mają tendencje do szybkiej utraty elastyczności i powstawania przykurczów. Typowym przykładem są tu prostowniki i przywodziciele uda, mięśnie łydek, zginacze stawu biodrowego, mięsień piersiowy większy i mięśnie grzbietu. Utrzymanie właściwej sprężystości tych mięśni pozwala na kształtowanie i zachowanie poprawnej postawy ciała.
  4. Odmianą spaceru jest popularny także w Polsce nordic walking, czyli dynamiczny marsz z kijkami. Jest on szczególnie polecany osobom zestresowanym, starszym, z różnymi problemami zdrowotnymi. Maszerując z kijkami spalamy kalorie, rozwijamy układ mięśniowy, odciążamy kolana, stawy i kręgosłup oraz kształtujemy sylwetkę. Zarówno sam spacer, jak i marsz z kijami stanowią dobrą propozycję aktywnego spędzania czasu wolnego.
Pamiętaj, że zwiększona aktywność fizyczna w okresie jesieni to wiele korzyści dla Twojego kręgosłupa i całego organizmu: wzmocnisz kości, mięśnie i stawy, osiągniesz odpowiednią wagę, uregulujesz ciśnienie krwi, dotlenisz cały organizm.

Autor artykułu:
piotr zemłamgr Piotr Zemła
Chiro-Reh
Oświęcim
wersja desktop powrót do wersji mobilnej