Pięć wskazówek dla zdrowego kręgosłupa
Ból kręgosłupa dotyczy prawie każdego. Przeważnie nie mamy na to wpływu, choć bywa, że ból jest wynikiem niewłaściwych zachowań. Niewiele osob zdaje sobie sprawę, że kilka prostych wskazówek może zrobić dużą różnicę.


1. Ruszaj się!
Regularna aktywność fizyczna jest kluczem do zachowania zdrowia - nieważne w jakim jesteś wieku. Dla zachowania równowagi istotnym jest wykonywanie różnorodnych ćwiczeń i aktywności. Postaraj się, by w Twoim planie treningowym  znalazły się  następujące typy ćwiczeń:
  • Ćwiczenia rozciągające i zwiększające zakres ruchomości w stawach. Wykonuj je na co dzień, aby zachować elastyczność w stawach , a w efekcie s przeciwdziałać usztywnieniu ciała.
  • Ćwiczenia siłowe- z ciężarkami lub na przyrządach. Silne mięśnie zapewniają ochronę i stanowią wsparcie dla kręgosłupa.
  • Ćwiczenia z obciążeniem zmieszają również ryzyko wystąpienia osteoporozy, która dotyczy głównie  kobiet po okresie menopauzy. Ćwiczenia siłowe wykonuj 2-3 razy w tygodniu. Jeśli korzystasz z przyrządów na siłowni, aby uniknąć kontuzji upewnij się, że wykonujesz dane ćwiczenia prawidłowo.  Instruktorzy z pewnością udzielą Ci odpowiednich rad i nauczą prawidłowego wykonywania ćwiczenia.
  • Ćwiczenia aerobowe - takie jak marsze, jazda na rowerze, pływanie, nordic-walking - pozwolą zachować odpowiednią kondycję oraz prawidłową wagę ,która jest istotnym czynnikiem w utrzymaniu zdrowego kręgosłupa.  Wykonuj te ćwiczenia 2-3 razy w tygodniu. Intensywność tych ćwiczeń nie musi być duża, ważny natomiast  jest czas. Postaraj się poświęcić co najmniej 45min na dany rodzaj aktywności.
2. Utrzymuj/Dbaj o prawidłową masę ciała!
Im więcej ważysz, tym większy wywierasz nacisk na Swój kręgosłup. Jeśli masz nadwagę, utrata 10-15% masy ciała może pomóc zachować zdrowy kręgosłup. Obniżenie wagi ciała sprawi również, że poczujesz się bardziej komfortowo i łatwiej będzie Ci zachować dobrą kondycję. Jeżeli masz znaczną nadwagę, skonsultuj się z dietetykiem, który przygotuje dla Ciebie plan diety pozwalający na skuteczną i równocześnie  bezpieczną utratę zbędnych kilogramów.

3. Śpij zdrowo!
Wszyscy dobrze wiemy, jak ważny dla zdrowia jest  nocny odpoczynek. Równie istotne dla naszego kręgosłupa  jest to, na czym śpimy. Źle dobrany materac nie zapewnia spokojnego snu i prowadzi do zmęczenia mięśni . Jeśli masz problemy z zasypianiem lub budzisz się rano bardziej zmęczony, niż gdy kładłeś się spać,  problem może tkwić  właśnie w źle dobranym materacu.Więcej znajdziesz w artykule: Ergonomia snu.
wersja desktop powrót do wersji mobilnej