Leczenie alternatywne rwy kulszowej
Podobnie jak w przypadku wielu innych chorób, w leczeniu rwy kulszowej szeroko stosuje się metody alternatywne jak: akupunktura, akupresura, masaż, ćwiczenia gimnastyczne oraz relaksacyjne - np. joga. Pomimo braku jednoznacznych badań klinicznych potwierdzających ich skuteczność z uwagi na potencjalnie małą szkodliwość można je stosować u wybranych pacjentów.

Akupunktura i akupresura: ludzie praktykujący akupunkturę wierzą, że każde ciało posiada energię zwaną Chi. Jeśli przepływ energii jest zablokowany prowadzi to do rozwoju chorób. Zarówno akupunktura jak i akupresura mają za zadanie udrożnić kanały przepływu energii Chi. Akupresura polega na wbijaniu cieniutkich igieł w specyficzne miejsca ciała (Zdjęcie obok). Akupresura polega na uciskaniu tych miejsc.

Joga poprzez zestaw ćwiczeń rozciągających i poprawiających postawę ciała może wpłynąć na poprawę pracy mięśnia gruszkowatego, który może być przyczyną rwy kulszowej. Ćwiczenia relaksacyjne wykonywane w czasie jogi mogą również wpłynąć łagodząco na percepcje bólu.
Generalnie poprawa Twojej fizycznej oraz psychicznej kondycji zawsze ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie Twojego ciała - w tym również kręgosłupa.

Chiropraktyka z kolei jest formą terapii manualnej,która może być również pomocna w leczeniu rwy kulszowej. Znacznie upraszczając można powiedzieć, że polega ona na stosowaniu pewnych manewrów, mających na celu odtworzenie anatomicznego kształtu kręgosłupa.

Liczne metody fizykoterapeutyczne zmniejszają dolegliwości bólowe:
  • Krioterapia redukuje stany zapalne, poprawia krążenie.
  • Masaż rehabilitacyjny może poprawić ustawienie Twojego kręgosłupa przywracając mu prawidłowe relacje anatomiczne. Część stanów zapalnych oraz bólu jest powodowana niewłaściwym ustawieniem poszczególnych kręgów, niewłaściwym, nadmiernym napięciem mięśni i więzadeł.
  • TENS (transcutaneous electrical nerve stimulation - przezskórna stymulacja nerwów). TENS poprzez wytwarzanie sygnałów elektrycznych może obniżyć napięcie mięśni, poprawić krążenie, oraz zwiększyć wydzielanie endorfiny - naturalnego środka przeciwbólowego. Całość działań obniża odczuwanie bólu. TENS to urządzenie zawierające elektrodę, którą umieszcza się w okolicach występowania bólu.
  • Fala utradźwiękowa (USG) zwiększa krążenie krwi, zmniejsza napięcie mięśni, obrzęk tkanek miękkich poprzez wysyłanie fal dźwiękowych w głąb Twojego ciała. Działanie USG pomaga przywrócić naturalne funkcjonowanie organizmu i przyspiesza lub wspiera proces leczenia.

Należy pamiętać, że chiropraktyka może tylko wspomóc leczenie rwy kulszowej. Jeśli ból się nasila lub nie ustępuję należy udać się do lekarza specjalisty.