Rwa kulszowa - prawda i fałsz
Rwa kulszowa (potocznie ischias) to zespół dolegliwości bólowych związanych z uciskiem lub drażenienim nerwy kulszowego bądź korzeni go tworzących. Ze względu na powszechne występowanie i ograniczony dostęp do wiarygodnych źródeł wiedzy wiele informacji przekazywanych z ust do ust jest nieprawdziwych. Poniżej znajduje się lista najczęstszych mitów i faktów.

prawda  Rwa kulszowa (potocznie ischias) wymaga leczenia operacyjnego. Bardzo rzadko, poza przypadkami tzw. zespołu ogona końskiego oraz niedowładów leczenie operacyjne można rozważyć min. po 30 dniach trwania objawów. Najczęściej do tego czasu ból ustępuje samoistnie.
 prawda Rwa kulszowa jest skutecznie leczona za pomocą gorsetu. Przeciwnie, stosowanie określonych ćwiczeń znacznie przyspiesza gojenie. Nie wykazano w żadnym badaniu skuteczności stosowania gorsetu w leczeniu rwy kulszowej.
 prawda Rwa kulszowa (ischias) jest zawsze spowodowana uciskiem krążka międzykręgowego na korzeń nerwowy. Jest to zdecydowanie najczęstsza przyczyna, choć możliwe są inne, np. zespół mięśnia gruszkowatego. Czasem nie udaje się ustalić przyczyny w badaniach obrazowych.
 prawda Każdy ból promieniujący do kończyny dolnej to rwa kulszowa (ischias). Rwa kulszowa to ból promieniujący poniżej kolana, przebiegający zgodnie z dermatomem korzenia współtworzącego nerw kulszowy. Niektóre schorzenia narządu ruchu mogą być trudne do różnicowania, na przykład choroba zwyrodnieniowa kolana.
 prawda Rwa kulszowa wymaga pilnej diagnostyki radiologicznej, najlepiej badania rezonansu magnetycznego. Wczesna diagnostyka radiologiczna wymagana jest w przypadku stwierdzenia obecności objawów alarmowych.
 prawda Rwa kulszowa (ischias) ustępuje natychmiast po operacji. Jeśli przyczyną rwy jest wypuklina jądra miażdżystego ból powinien ustąpić natychmiast po zabiegu operacyjnym.
 prawda Nieleczona rwa kulszowa (ischias) może prowadzić do niedowładu kończyny. Jeśli przyczyną jest ucisk na korzeń nerwowy może dojść do uszkodzenia włókien motorycznych z następowym niedowładem. Na szczęście zdarza się to bardzo rzadko.
 prawda Podstawą leczenia farmakologicznego rwy kulszowej są leki przeciwzapalne.Rwa kulszowa (ischias) najczęściej jest wynikiem stanu zapalnego korzenia nerwowego. Leki przeciwbólowe działające słabo przeciwzapalnie, jak paracetamol, są mniej skuteczne niż leki stricte przeciwzapalne, jak ketoprofen czy ibuprofen.
 prawda Epiduralne iniekcje steroidowe są skuteczne w ostrej rwie kulszowej. W ostrej fazie, czyli w okresie do 30 dni od początku dolegliwości epiduralne iniekcje steroidowe są skuteczne w ponad 80% przypadków. Gdy wraz z lekiem steroidowym podawany jest lek miejscowo znieczulający (na przykład bupiwakaina) efekt bywa spektakularny: ból ustępuje w ciągu 5 minut od wykonania iniekcji.