Jak zadbać o swój kręgosłup podczas odśnieżania
Jedną z przyczyn urazów kręgosłupa w okresie zimowym jest odśnieżanie. Nieznajomość zasad ergonomii pracy podczas usuwania śniegu można prowadzić do nadmiernego nacisku w odcinku lędźwiowym kręgosłupa i być przyczyną bólu mięśni przykręgosłupowych lub nawet bardziej poważnych urazów pleców, takich jak wypadnięcie jądra miażdżystego.

Poniższe wskazówki dotyczące usuwania śniegu mogą pomóc uniknąć urazów pleców podczas sezonu zimowego.
 
Kup ergonomiczną łopatę do śniegu
 
Ważny jest przede wszystkim prawidłowo zaprojektowany sztyl. Powinien on być wyprofilowany w ten sposób, by wyginał się łagodnie w środku, a w okolicy rączki wracał do takiego samego kąta jak u nasady. Przydatna jest również regulowana długość uchwytu. Te dwie cechy zminimalizują nasze pochylenie podczas odśnieżania.  Istotne są również materiały z jakich wykonana jest łopata do śniegu. Zastosowanie lekkiego aluminiowego sztylu oraz plastikowej łopaty zmniejszy ciężar, który będziemy musieli podnosić.
 
Rozgrzewka
 
Gdy jest zimno, napięte mięśnie są bardziej podatne na uszkodzenia. W celu ich uelastycznienia niezbędna jest rozgrzewka. Jedyne 5 minut poświęcone na prawidłową rozgrzewkę przed przystąpieniem do odśnieżania w znacznym stopniu zmniejszy ryzyko wystąpienia urazu. Możesz enegricznie maszerować w miejscu lub wybrać się na krótki spacer. Rozciągnij mięśnie pleców i tylnej części ud poprzez wykonanie kilku skłonów oraz przeprostów. Różnego rodzaju wymachy ramionami oraz krążenie biodrami będą równie przydatne.
Niewłaściwa technika odśnieżania często prowadzi do urazów kręgosłupa
 
Używaj odpowiedniej techniki
 
Staraj się odgarniać śnieg na bok, a nie przerzucać. Stosuj następujące techniki podnoszenia:
  • stój zawsze przodem do partii śniegu, którą zamierzasz podnieść (najbardziej obciążającym ruchem dla kregosłupa jest zgięcie połączone z rotacją)
  • zegnij się w biodrach (a nie w dolnym odcinku kręgosłupa), wypchnij klatkę piersiową do przodu, następnie ugnij kolana i podnoś śnieg przy pomocy mięśni nóg, utrzymując cały czas proste plecy
  • nie podnoś ciężaru ponad swoje siły
  • przy przenoszeniu śniegu unikaj ruchów skrętnych, zmieniaj kierunek obracając się całym ciałem
  • przy wyrzucaniu śniegu staraj się nie wyciągać ramion daleko do przodu, ciężar powinien znajdować się jak najbliżej ciała
  • lepiej podejdź ze śniegiem do miejsca, w którym chcesz go zostawić, zamiast przerzucać go łopatą na dalekie odległości
Przeczytaj więcej na temat bezpiecznego dźwigania.
 
Pamiętaj o odpowiednim obuwiu z antypoślizgowa podeszwą, aby zapobiec upadkom. Również rozsypanie soli, piasku lub drobnych kamyczków zmniejszy proawdopodobieństwo poślizgnięcia się.
wersja desktop powrót do wersji mobilnej