Uszkodzenie kręgosłupa w wypadku drogowym
Czy wsiadając do swojego samochodu lub innego pojazdu drogowego zdajesz sobie sprawę, że wypadki podczas jazdy zajmują pierwsze miejsce na liście przyczyn uszkodzenia kręgosłupa. Najczęstszym powikłaniem, w przypadku wypadków komunikacyjnych, jest uraz odcinka szyjnego (złamanie kręgosłupa, uszkodzenie więzadeł, wypadnięcie dysku) w następstwie mechanizmu zgięciowo- wyprostnego.

W USA The Academy of Orthopaedic Surgeons  przebadała 7170 pacjentów, którzy doznali uszkodzenia kręgosłupa w wyniku wypadku drogowego pojazdu. Badania potwierdziły, że największy  procent uszkodzeń to  uszkodzenia kręgosłupa szyjnego (36-38%). Trzeba być świadomym faktu, że niektóre uszkodzenia kręgosłupa mogą dać o sobie znać dopiero po kilku tygodniach a nawet miesiącach od zdarzenia. Część z tych uszkodzeń, których objawy pojawiają się znacznie  później, mogą być bardzo poważne w skutkach.

Większy niekoniecznie bezpieczniejszy
Niektórzy kierowcy przyznają, że czują się bezpieczniej w samochodzie sportowo-użytkowym SUV (Sport Utility Vehicle). Jednak badania dotyczące bezpieczeństwa pojazdów i bezpieczeństwa jazdy potwierdzają, że pojazdy typu SUV - bez względu na markę! -  podczas wykonywania manewrów przy dużej prędkości wpadają w poślizg czterokrotnie częściej od innych pojazdów.  Należy więc pamiętać, że każdy model pojazdu został zaprojektowany z różnym środkiem ciężkości i dla specyficznego stylu jazdy.

Pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne
Pomimo faktu, że celem tych elementów wyposażenia samochodów jest zwiększenie bezpieczeństwa jazdy, zdarza się, że bywają one przyczyną poważnych obrażeń. Powoduje to różne kontrowersyjne dyskusje na temat zasadności używania pasów bezpieczeństwa jak i poduszek powietrznych. Nie zmienia to faktu, że według statystyk poduszki powietrzne oraz używanie pasów bezpieczeństwa (biodrowy i pas na ramię) ratują życie oraz znacząco redukują możliwość poważnych urazów, w tym kręgosłupa. Gdy eksploduje poduszka powietrzna, zapięcie pasów pomaga chronić prowadzącego pojazd i pasażerów poprzez wsparcie ciała oraz zapobiega wyrzuceniu ich z samochodu.

Poduszki powietrzne nie zastępują pasów  bezpieczeństwa!
thumb_airbag-srsPoduszki powietrzne nie zostały zaprojektowane po to, by zastąpić nimi pasy bezpieczeństwa. Air Bags lub SRS (Supplemental Restraint System) uzupełniają system bezpieczeństwa. Zostały stworzone, by chronić głowę, szyję oraz klatkę piersiową. Należy zachować odległość min. 25cm między mostkiem i kierownicą, aby zminimalizować prawdopodobieństwo uszkodzenia ciała na skutek działania poduszki powietrznej. Strefa zagrożenia znajduje się w przedziale 5-8 cm. Należy bezwzględnie stosować poniższą zasadę: W samochodzie wyposażonym w poduszki powietrzne trzeba zawsze zapinać pasy bezpieczeństwa (zasada dotyczy zarówno prowadzącego jak i pasażerów). W przeciwnym razie, poduszka powietrzna może stać się poważnym zagrożeniem dla naszego życia.
wersja desktop powrót do wersji mobilnej