obol-reklama or
A+ A A-

Zestaw ćwiczeń stosowanych w rwie kulszowej

Rwa kulszowa to jeden z bardziej uciążliwych rodzajów bólu. Przy znacznym nasileniu potrafi uniemożliwić funkcjonowanie. Na szczęście nawet w przypadku bardzo znacznego bólu objawy mają tendencję do samoistnego ustępowania. Poniżej opisane są ćwiczenia, które mogą ułatwić powrót do zdrowia.
Table of contents
Po pierwsze konsultacja lekarska
ćwiczenia rwa kulszowa1. OdpoczynekPrzeważnie rwa kulszowa jest spowodowana drażnieniem korzeni nerwowych w przebiegu łagodnej choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa, niemniej sporadycznie przyczyna może być znacznie poważniejsza. W razie stwierdzenia obecności jednego z tzw. objawów alarmowych należy niezwłocznie udać się do lekarza. Odpoczynek. Z reguły przez pierwsze 1-2 dni wykonywanie jakichkolwiek ćwiczeń jest utrudnione a nawet niemożliwe. W tym okresie zalecany jest odpoczynek, korzystne są zimne okłady w okolicy lędźwiowej. Na rysunku obok uwidoczniono przykładową pozycję relaksacyjną z zimnym okładem pod plecami. Okłady można stosować kilka razy dziennie przez 15-20 minut

Ćwiczenia rozciągające
Zaprezentowane obok ćwiczenia rozciągające mogą przyspieszyć ustąpienie dolegliwości, zwłaszcza w przypadku, gdy dolegliwości bólowe nasilają się przy pochylaniu do przodu i podczas siedzenia. Ponadto ćwiczenia te bywają skuteczne w łagodzeniu objawów pojawiających się rano, po obudzeniu. Należy je wykonywać kilka razy dziennie, powoli, 10 do 15 powtórzeń. Nie należy ich przerywać, gdy nasilają ból pleców natomiast należy przerwać, gdy wywołują zwiększenie bólu promieniującego do nogi/nóg. Poza wzmacnianiem mięśni okolicy lędźwiowej ćwiczenia te mają na celu "wciśnięcie" krążka międzykręgowego, tak aby zminimalizować ucisk na korzenie nerwowe. W związku z tym ważne jest, aby przez cały czas utrzymywać wyprostowaną sylwetkę ciała, zwłaszcza podczas siedzenia i jazdy samochodem. ćwiczenia w rwie kulszowej2. Ćwiczenie rozciągające 1 - przeprost
 ćwiczenia rwa kulszowa3. Ćwiczenie rozciągające 2 - kobra cwiczenia rwa kulszowa4. Ćwiczenie rozciągające 3

W miarę wykonywania ćwiczeń może nasilić się ból okolicy kręgosłupa. Jednoczesne ustępowanie bólu promieniującego do nogi lub pośladka to dobry objaw. Analogicznie jeśli ćwiczenia nasilają ból nogi należy je ograniczyć i ewentualnie zwiększać ich natężenie.

(Strona 1 z 2)