Fizykoterapia w leczeniu schorzeń kręgosłupa

Fizykoterapia schorzeń kręgosłupa

Fizykoterapia to dział fizjoterapii (zobacz: Fizjoterapia) zajmujący się wykorzystaniem korzystnej reakcji organizmu na bodźce fizyczne. Ich źródło może być w naturalnym środowisku, np. słońce, lub mogą być generowane sztucznie – np. prąd elektryczny, ciepło. Od lat są z powodzeniem stosowane w schorzeniach narządu ruchu, w tym kręgosłupa.Obecnie dostępnych jest bardzo dużo technik fizykoterapeutycznych, większość z nich stosowanych jest empirycznie, tj. bez szczegółowego poznania mechanizmu działania. Najważniejsze metody to m.in.:

• głęboki masaż – ma on na celu zmniejszenie bolesnych przykurczy mięśniowych, które są nieodłączną częścią obrazu chorobowego u pacjentów z bólem krzyża. ogrzewanie na przemian z ochładzaniem miejsca, w którym występuje ból.
  • ogrzewanie, na przykład za pomocą lamp, zwiększa ukrwienie tkanek, dzięki czemu uzyskuje się większy dopływ tlenu oraz substancji przyspieszających gojenie. Z kolei ochładzanie, bez względu na stosowaną technikę, działa bezpośrednio przeciwbólowo a ponadto ogranicza stan zapalny i redukuje bolesne skurcze mięśniowe
  • terapia ultradźwiękowa: fala dźwiękowa przechodząc przez tkanki oddaje energię doprowadzając do niewielkiego, lokalnego wzrostu temperatury. Następstwem tego jest zwiększone ukrwienie i przyspieszone gojenie. Poza tym zmniejsza napięcie mięśniowe, redukuje patologiczną sztywność i w rezultacie działa przeciwbólowo.
  • przezskórna elektrostymulacja: rozluźnia mięśnie poprzez działanie prądu o zmiennej częstotliwości, oczywiście przy bezpiecznym, niewielkim natężeniu. Niektórzy uważają, że może ponadto stymulować powstawanie endorfin, które działają kojąco na bóle pochodzenia kręgosłupowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!